دونشبه14/11/1398

جلسه هم اندیشی با دانشگاه هیان پیام نوردرراستای بهره مندی از ظرفیت دانشگاهها در جهت ارتقای خدمات کتابخانه ها وشیوه های ترویج کتاب وکتابخوانی در سطح شهرستان صورت گرفت:

اولین نشست هم اندیشی انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان شبستربا اعضای هیئت علمی دانشگاههای پیام نور برگزار شد:

به گزارش روابط عمومی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان شبستر اولین نشست هم اندیشی اعضای انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان شبستر با دانشگاهیان دانشگاه پیام نور در راستای بهره مندی از ظرفیت دانشگاهها در جهت ارتقای خدمات کتابخانه ها وشیوه های ترویج کتاب وکتابخوانی در سطح شهرستان همزمان با دومین روز دهه مبارک فجر وبه میزبانی دانشگاه پیام نور شهرستان شبستر برگزار گردید.در ابتدای این نشست محسنی رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان شبستر در سخنانی در خصوص اهمیت کتاب وکتاب خوانی در جامعه ووم هم افزایی مراکز علمی وفرهنگی در جهت توسعه وترویج خدمات کتابخانه وبالا بردن سطح کیفی برنامه ها با بهره گیری ازظرفیت علمی وعملی اساتید دانشگاهها اشاره کرد وگقت:این جلسات به صورت ابتکاری در شهرستان شبستر وطی پیشنهاد اداره کتابخانه های عمومی شهرستان در جلسه انجمن به تصویب رسیده واولین جلسه با هیئات علمی دانشگاه پیام نوردر(14بهمن)وجلسه دوم با دانشگاهیان دانشگاههای آزاد شبستر در18اسفند ماه به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار خواهد شد.وی هدف از برگزاری این جلسات را ابتدا ارتقای سطح فکری وعملکردی انجمن های کتابخانه های عمومی ودر وهله بعدی بهرگیری از پتانسیل دانشگاه ها در اجرای برنامه های علمی،فرهنگی،پژوهشی در سطح کتابخانه ها توصیف کرد.

دکتر آقازاده رئیس دانشگاه پیام نور شبستر وعضو هیئت علمی گروه زمین شناسی دانشگاه پیام نور استان:

وی در سخنرانی خود ضمن اهمیت گسترش مطالعه در بالابردن توان فکری واندیشه ای جامعه ونقش به سزای کتابخانه های عمومی وکتابداران در این امر خطیر عنوان کرد:همزمان با تبلیغ وترویج کتابخوانی بایستی در خصوص دوتا مقوله:1)چرا کتاب بخوانیم؟2)چگونه کتاب بخوانیم؟اقدام شود که دانشگاه پیام نور این امادگی را دارد با همکاری وهمفکری اساتید این دانشگاه در راستای اجرای برنامه های اموزشی پایه در سطح کتابخانه های شهرستان اقدام نماید.

دکتر نجفی زاده عضو هیئت علمی گروه ریاضی دانشگاه پیام نور استان:

این استاد تمام دانشگاه بابیان بهره گیری از تجربیات روز دنیا وبومی سازی ان در سطح کتابخانه ها با استفاده از پتانسیل بومی ومحلی ومنطقه ای گفتند:اموزش تفکر وایجاد تفکر انتقادی ودر کل ایجاد رویه چرایی وچگونگی درتمامی شئون زندگی اجتماعی انسانها یکی ازبرکات کتابخوانی است که نیاز به اموزش دارد که این نیاز بایستی از سنین کودکی واز سطح مدارس آغاز ودر کتابخانه های عمومی ودانشگاهها به منئصه بروز وظهور برسد.

دکتر کریمی استاد تمام دانشگاه وعضوهیئت علمی گروه ادبیات فارسی دانشگاه پییام نور استان:

وی با بیان وتوصیف  جایگاه علم در بین جوامع از ان به عنوان مهمترین مؤلفه قدرت در دنیای کنونی یاد کرد وگفت :برای نهادینه کردن علم ومطالعه در سطح جامعه می بایستی در سه محور پژوهش شود ودر نهایت راهکار های اجرایی لازم به کار گرفته شود:

1)محور اول:چرا باید کتاب بخوانیم:چون کتاب چکیده مادی ومعنوی گذشتگان است.چون کتاب نمایشگاه اندیشه انسانها در طول اعصار ودور ه های مختلف است.چون کتاب آینه تمام نمای غم وشادی وشکست وپیروزی تمدنهاست. وی درخصوص این محور گفتند:باید به مردم این را القاء کنیم که برای عدم تجربه این تجربیات تلخ وغم ها وبهره گیری از تجربیات شیرین وپیروزی ها باید از کتاب بهره ببریم که ما را بر روی صد ها سال زیر بنای توسعه بشری قرار می دهد.

2)محور دومکچرا کتاب نمی خوانیم:وی در این خصوص عنوان کرد:باید این موضوع جدی گرفته شود وضمن این باید با جامعه وتک کتک آدم های ان گفت که کتاب نخوانی یعنی فقر فرهنگی،اندیشه ای وفکری کتاب نخوانی یعمی تنهایی ونداشتن قدرت تخیل  ودر نهایت عدم بهره گیری از قدرت مادی وفکری گذشتاگان ودر نهایت عدم دسترسی به پیشترفت.وی بابیان این که دو دلیل عمده تاریخی کتابنخوانی جامعه ایرانی علی رغم اینکه در گذشته سده های متمادی یکی از درخشان ترین تمدن های علمی بشری را در ایران زمین مشاهده کردیم گفت:ابتدا شفاهی بودن جامعه ایران دوم اینکه باور به مادیات ومادی نگری  دو دلیل عمده بروز ضایعه کتاب نخوانی در عصر حاضر است

3)محور سوم:چگونه به کتابخوانی علاقه مند کنیم:وی بابیان اینکه گاهی اوقات در این خصوص نظریه هایی به گوش می رسد وما تأمل در این نظریات این فکر به ذهن خطور میکند که بایستی که های خارق العده ای برای توریج وایجاد علاقه مندی برای کتابخوانی صورت گیرد.در حالی که مهمترین راهکار های ایجاد علاقه به کتاب خوانی علاوه بر تگزاری مناسب دولتها در این موارد خلاصه میشود:1-گفتگو در باب کتاب در قالب جلسات نقد وبررسی ومعرفی کتاب وغیره2-همکاری با نهادهایی مثل کانون های پرورشی وفکری کودکان3-اهمیت دادن به زنگ انشاء در مدارس4-بازگرداندن مرییان پرورشی وکتابدار معلم ها به مدارس.

خانم دکتر رزم خواه استاد تمام دانشگاه وعضو هیئت علمی گروه حقوق دانشگاه پیام نور استان:

وی یکی از شاخصه های توسعه در جوامع کنونی را نیروی کارآزموده علمی آن ملاک قرار داده وبر این مبنا گفتند:بدون شک نیروی کارآزموده فقط با تجربه نیست بلکه عالم است واگاه واین علم واگاهی فقط از طریق مطالعه به دست می آید.وی یکی از مشخصات افراد کتابخوان را در بهداشت روانی آنها توصیف کرد وافزود یکی از راهکار های کاهش جرایم در جامعه بالا بردن سطح مطالعه آن جامعه است که در حال حاضر در جوامع پیشرفته وتوسعه یافته یکی از سیایت های اصلی دولتها به شمار می رود.وی در این خصوص با اشاره به گفته های خانم ذوالقدر نماینده محترم مجلس شرای اسلامی وعضو کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص میزان بودجه نهاد کتابخانه های عمومی در سال99(186میلیارد تومان)وعدم کفاف ان حتی برای پرداخت های هزینه ای پرسنلی نهاد گفتند:نقش دولتها در تگزاری وحمایت در زمینه مطالعه هزینه نیست بلکه سرمایه گزاری است که برای کاهش ناهنجاری ها وبالا بردن روحیه اعتماد به نفس در جامعه برای آینده گان مفید ومهم خواهد بود.وی با بیان اینکه نقش حداقلی دولت در کتابخانه داری باعث ایجاد بحران در جوامع خواهد شدووی در پایان امادگی خود بر برگزاری دوره های اموزششی مختلف حقوقی و.برای عموم مردم در کتابخانه های عمومی اعلام امادگی کرد.

خانم دکتر اسلامی خواه استاد تمام دانشگاه وعضو هیئت علمی گروه فیزیک هسته ای پیام نور استان:

وی ضمن اشاره به اهمیت کتاب وکتابخوانی بر مبنای آیات وروایات گفتند:کلمه کتاب 253مرتبه در قرآن به طرق ومفاهیم مختلف آمده است که یکی از پرکاربرد ترین کلمات قرآنی است این یعنی اهمیت کتاب از منظر دین مبین اسلام وباید نظامی اسلامی نیز با اجرای برنامه های حمایتی وتشویقی نسبت به فراگیری این مسئه در بیم مردم همت لازم را داشته باشد.وی در پایان صحبتهای خود به بحث باآفرینی شهری کتابخانه های عمومی اشاره وطراحی نویه انها بر پایه ترویج کتاب وکتابخوانی تاکید کرد.


مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها